Літературне читання як засіб формування мовленнєвої культури учнів початкових класів під час вивчення предметів мовно-літературної освітньої галузі

  • Артур Бобро, Марина Долматова Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
Ключові слова: літературне читання, мовлннєва культура, учні початкових класів, початкова освіта, НУШ

Анотація

У статті розглядається важлива проблема підвищення рівня культури мовлення учнів початкових класів як одного з ключових завдань початкової освіти. Автори підкреслюють важливість формування культури мовлення відповідно до нормативних документів, таких як Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», Державний стандарт початкової загальної освіти та інші. Значна увага приділяється аналізу наукових підходів до розвитку мовлення, висвітлених у працях відомих українських мовознавців і методистів. Досліджуються аспекти, мовного етикету, розвитку читацької компетентності та вплив художньої літератури на формування мовленнєвої культури учнів початкових класів закладу загальної середньої освіти. Особливо акцентується увага на ролі літературного читання в освітньому процесі. Автори зазначають, що читання художніх творів сприяє розвитку емоційно-естетичного сприйняття, формуванню комунікативних умінь та збагаченню мовного запасу учнів. Відзначено значення малої літературної форми (прислів’я, приказки, загадки, фразеологізми) у формуванні мовленнєвої культури. Проаналізовано типові програми з української мови Р.Шияна та О.Савченко і визначено, що формуванню культури мовлення учнів початкових класів приділяють достатню увагу. Розвиток мовлення у дітей на даному етапі є провідним принципом навчання рідної мови. Необхідними у формуванні культури мовлення учнів початкових класів визначено етичні норми мовлення та культура спілкування: уживання правильних форм звертань за зразком, слів, які виражають пропозицію,  побажання, вибачення, прохання у процесі спілкування. Розглядається питання методики навчання, зокрема застосування інтерактивних форм роботи з текстами, інсценізації, творчих завдань та аналізу літературних творів. Наголошується, що якість мовленнєвої підготовки учнів початкових класів має безпосередній вплив на їхню загальну навчальну успішність та особистісний розвиток. Встановлено про необхідність удосконалення методичних підходів до навчання мовлення молодших школярів та розробки ефективних технологій розвитку мовленнєвих компетенцій через художню літературу та інтерактивні методи навчання.

Посилання

Bohdanets-Biloskalenko N. (2020). Ukrainska mova ta chytannia: pidruch. dlia 3 kl. zakl. zahaln. seredn. osvity (u 2-kh chastynakh): Chastyna 2: Chytannia [Ukrainian language and reading: textbook for 3rd grade of general secondary education (in 2 parts): Part 2: Reading]. Kyiv: Hramota. 160 р. [in Ukrainian].

Chabaiovska M. I., Omelchenko N. M., Synilnyk V. V. (2020). Ukrainska mova ta chytannia: pidruchnyk dlia 3 klasu zakladiv zahalnoi serednoi osvity (u 2-kh chastynakh). Chastyna 2 [Ukrainian language and reading: textbook for grade 3 of secondary education institutions (in 2 parts)]. Ternopil: Aston. 160 р. [in Ukrainian].

Chumarna M. I. (2020). Ukrainska mova ta chytannia: pidruchnyk dlia 3 kl. zakladiv zahaln. sered. osvity: u 2-kh ch. Ch. 2 [Ukrainian language and reading: textbook for 3rd grade of secondary education institutions: in 2 parts. Part 2]. Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan. 160 р. [in Ukrainian].

Derzhavnyi standart pochatkovoi osvity [State standard of primary education]. [in Ukrainian]. URL: https://zakon.rada.gov.ua.

Martynenko V. O. (2011). Formuvannia zmistu literaturnoho chytannia molodshykh shkoliariv: suchasnyi vymir [Formation of the content of literary reading of younger schoolchildren: a modern dimension]. Ukrainska mova i literatura v shkoli [Ukrainska mova i literatura v shkoli]. № 9. Р. 5–8. [in Ukrainian].

Martynenko V. O. (2014). Formuvannia dosvidu chytatskoi diialnosti tretoklasnykiv [Formation of reading experience of third-graders]. Pochatkova shkola [Elementary school]. № 10. Р. 11 – 13. [in Ukrainian].

Petrovska T. (2013). Systema roboty nad obraznymy zasobamy khudozhnoho tvoru na urokakh literaturnoho chytannia (porivniannia) [The system of working on the figurative means of a work of art in literary reading lessons (comparison)]. Pochatkova shkola [Elementary school]. № 11. Р. 5–7. [in Ukrainian].

Savchenko O. Ya. (2007). Metodyka chytannia u pochatkovykh klasakh: posib. dlia vchytelia [Reading methodology in primary grades: a guide for teachers]. K.: Osvita. 334 р. [in Ukrainian].

Semeniuk D. O. (2023). Formuvannia kultury movlennia uchniv pochatkovykh klasiv na urokakh ukrainskoi movyм [Formation of speech culture of primary school students in Ukrainian language lessons]. Spetsyfika fakhovoi pidhotovky maibutnikh uchyteliv na zasadakh kompetentnisnoho pidkhodu: dosvid, realii, perspektyvy: zbirnyk materialiv Vseukrainskoi z mizhnarodnoiu uchastiu naukovo-praktychnoi konferentsii (29 lystopada 2022 roku) / za zah. red. I. Holubovskoi [Specifics of professional approach of future teachers at the meetings of the competent approach: experience, reality, perspectives: collection of materials of the All-Ukrainian international scientific-practical conference (November 29, 2022) / under the editorship of I. Holubovskoi]. Zhytomyr. Р. 118–121. [in Ukrainian].

Typovi osvitni prohramy NUSh (1–4 klasy) [Typical educational programs of NUSh (grades 1–4)]. [in Ukrainian]. URL: https://osvita.ua

Vashulenko M.S. (2018). Ukrainska mova i movlennia v pochatkovii shkoli: metod. Posibn [Ukrainian language and speech in primary school: methodological manual]. K.: Osvita. 400 р. [in Ukrainian].

Vashulenko O.V. (2011) Movlennieva skladova u strukturi chytatskoi kompetentnosti molodshoho shkoliara [The speech component in the structure of reading competence of a junior schoolchild]. Pochatkova shkola [Elementary school]. № 12. Р. 16–22. [in Ukrainian].

Verbeshchuk S. V. (2016). Formuvannia movlennievoi kultury uchniv pochatkovoi shkoly v protsesi literaturnoho chytannia [Formation of speech culture of primary school students in the process of literary reading]: dys. … kand. ped. nauk. spets.: 13.00.02. Teoriia i metodyka navchannia (ukrainska mova) [dys. … kand. ped. nauk. spets.: 13.00.02. Theory and methods of teaching (Ukrainian language)]. Ivano-Frankivsk. 244 р. [in Ukrainian].

Опубліковано
2025-04-15
Як цитувати
Артур Бобро, Марина Долматова. (2025). Літературне читання як засіб формування мовленнєвої культури учнів початкових класів під час вивчення предметів мовно-літературної освітньої галузі. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (70), C. 56-62. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/51