Теоретичні засади формування математичних понять у молодших школярів

  • Надія Білоусова Ніжинський державний університет імені Миколи Гоголя
Ключові слова: математичне мовлення, математичні поняття, початкова школа, процес

Анотація

У статті досліджується значення формування математичного мовлення в освітньому процесі. Мовлення, як інструмент для вираження математичних ідей, безпосередньо пов'язане з розумовими процесами, які включають логічне мислення та точність у викладі думок. Автор акцентує увагу на специфіці математичного мовлення, яке має бути чітким, однозначним і компактним. Зазначено, що важливою складовою навчання є формування математичних понять, яке відбувається через перехід від чуттєвих уявлень до абстракцій, що дозволяють створювати нові математичні ідеї. Особлива увага приділяється процесу формування понять через узагальнення і абстрагування. У статті наголошено,  що методика формування математичних понять включає використання різноманітних засобів наочності, зокрема графічних зображень і конкретних прикладів. Важливою складовою цього процесу є розвиток умінь учнів порівнювати, узагальнювати та застосовувати отримані знання на практиці. Підкреслено, що математичне мислення має такі важливі риси, як точність, логічність, виразність та ясність, що сприяють розвитку комунікативної компетентності в математиці. Зазначено, що зміст навчання на першому етапі включає вивчення елементарних понять, що мають низький рівень абстракції, з акцентом на наочність і чуттєве сприйняття. Проте поступово, з розвитком пізнавальних здібностей учнів, ці поняття стають більш абстрактними та узагальненими, що дозволяє переходити до вивчення більш складних математичних об'єктів. Підкреслюється, що на уроках математики велика увага приділяється правильному формулюванню та використанню термінів, що сприяє розвитку комунікативної компетенції учнів, здатності висловлювати свої думки з максимальною ясністю та економічністю. Наголошено, що математичні поняття є результатом абстрагування реальних явищ. У початковій школі учні не тільки отримують базові знання про математичні об'єкти, але й розвивають навички критичного та логічного мислення, що дозволяють їм ефективно використовувати математику в реальному житті.

Посилання

Bohdanovich M. B. (2007). Lohichni pryyomy formuvannya ponyat [Logical methods of forming concepts]. Pochatkova shkola. [Primary school]. №. 4. P. 23-25. [in Ukrainian].

Bohdanovich M. В. (2006). Metodyka vykladannya matematyky v pochatkovykh klasakh [Methodology of teaching mathematics in primary classes] / M.V. Bohdanovych, M.V. Kozak, Ya.A. King. T.:Navchalʹna knyha – Bohdan. 336 p. [in Ukrainian].

Kamolova T. M. (1980). Pidhotovka do zasvoyennya matematychnykh ponyat [Preparation for mastering mathematical concepts]. Pochatkova shkola. [Primary school]. № 8. P. 138-145. [in Ukrainian].

Khmara T. M. (1985). Navchannya uchniv matematychnoyi movy: metod. pos. [Teaching students of mathematical language: method. village]. K. Р. 79-85.

Koval L. В. (2008). Metodyka navchannya matematyky: teoriya i praktyka [Methods of teaching mathematics: theory and practice] / L.V. Koval, S.O. Skvortsova. AT.:Vydavnytstvo: Avtohraf [Publisher: Autograph]. 284 p. [in Ukrainian].

Romanyshyn I. M. (2002). Rozvytok movlennya molodshykh shkolyariv pid chas rozvʺyazuvannya prostykh tekstovykh zadach u konteksti idey V.O. Sukhomlynsʹkoho [Speech development of younger schoolchildren while solving simple text problems in the context of the ideas of V.O. Sukhomlynskyi]. Pochatkova shkola. [Primary school]. №. 10. P. 35-40. [in Ukrainian].

Skvortsova S. O., Martynova G.I., Shevchenko T.O. (2005). Metodyka vykladannya matematyky v 3-mu klasi [Methods of teaching mathematics in the 3rd grade]. O.: Avtohraf. 268 p.

Skvortsova S. О. (2006). Metodychna systema navchannya rozv’yazuvannya syuzhetnykh zadach v uchniv pochatkovykh klasiv: monohrafiya. [A methodical system of teaching story problem solving to elementary school students: a monograph]. O.: Astroprynt. 696 p.

Skvortsova S. О. (2011). Obchyslyuvalʹni navychky yak skladova predmetno-matematychnoyi kompetentnosti molodshoho shkolyara. [Computing skills as a component of the subject-mathematical competence of a junior high school student]. Pochatkova shkola. [Primary school]. № 8. P. 48-51.

Опубліковано
2025-04-15
Як цитувати
Надія Білоусова. (2025). Теоретичні засади формування математичних понять у молодших школярів. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (70), С. 49-55. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/50