Розвиток інтелектуальної компетентності здобувачів освіти у процесі опанування навчального курсу «Загальна соціологія»
Анотація
В дослідженні висвітлюється значення навчальної дисципліни «Загальна соціологія» у формуванні інтелектуальних компетентностей здобувачів закладів вищої освіти - майбутніх соціальних працівників. Соціологія, яка зосереджується на комплексному аналізі суспільних процесів, відіграє ключову роль у розвитку здатності до критичного мислення, уміння аргументовано доводити власну позицію та формулювати перспективні ідеї. Завдяки орієнтації на глобальні соціальні явища й тенденції, навчальний курс «Загальна соціологія» надає здобувачам можливість побачити взаємозв’язок між різними сферами людської діяльності та виробити навички системного підходу до розв’язання проблем. Особливу увагу в статті приділено розкриттю поняття «інтелектуальна компетентність». Наголошується, що компетентність передбачає не просто обсяг знань, а й уміння ці знання застосовувати у конкретних практичних ситуаціях. Інтелектуальна ж компетентність охоплює здатність до самостійного аналізу явищ і процесів, формування критичних суджень, використання різноманітних методів дослідження та інтерпретації даних. Вона водночас включає творчий елемент, оскільки вимагає гнучкості мислення та постійного пошуку інноваційних способів вирішення професійних і суспільно значущих завдань .В межах наукового доробку окреслено низку ефективних методичних підходів, орієнтованих на стимулювання когнітивної активності здобувачів. Серед них виділяється проблемно-орієнтоване навчання, що дає змогу залучити студентів до глибинного опрацювання складних соціальних ситуацій і заохотити їх до пошуку творчих рішень. Проєктні методи та інтерактивні форми роботи (дебати, групові дискусії, презентації) сприяють формуванню вмінь співпраці, лідерства та відповідальності за результати колективної діяльності. Автор наводить приклади реальних кейсів, під час розв’язання яких студенти вчаться аналізувати великі обсяги інформації, зокрема статистичні дані, й робити виважені висновки. Також в статті наголошується на доцільності застосування інноваційних освітніх технологій, здатних підвищити мотивацію до навчання та результативність опанування матеріалу. Онлайн-платформи з інтерактивним контентом, цифрові симуляції суспільних процесів, а також спільні середовища для оброблення великих даних відкривають широкі можливості для залучення студентів до дослідницької діяльності. Це посилює глибину засвоєння теоретичних положень соціології та розвиває навички, необхідні для сучасного фахівця соціальної роботи.
Посилання
Borovyk, L., Basaraba, I., & Borovyk, O. (2024). Strukturno-funktsionalnyi analiz zahalnonaukovoi kompetentnosti zdobuvachiv vyshchoi osvity [Structural-functional analysis of general scientific competence of higher education students]. Naukovyi Visnyk Vinnytskoi Akademii Bezperervnoi Osvity. Seriia: Pedahohika. Psykholohiia [Scientific Bulletin of Vinnytsia Academy of Continuing Education. Series: Pedagogy. Psychology]. № 5. Р. 17–25. [in Ukrainian]. URL: https://journals.academ.vinnica.ua/index.php/ped-psyh/article/view/135.
Filipovych, V. (2016). Intellektualna kompetentnist i psykholohichni chynnyky yii formuvannia v osvitnomu protsesi studentiv [Intellectual competence and psychological factors of its formation in the educational process of students]. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. № 4 (43). [in Ukrainian]. URL: https://seanewdim.com/wp-content/uploads/2021/03/Intellectual-competence-and-factors-of-its-formation-in-the-educational-process-of-students-Filipovic-V..pdf.
Khomiuk, I. V., & Khomiuk, V. V. (2024). Formuvannia intellektualnoi kompetentnosti maibutnikh inzheneriv na zaniattiakh z vyshchoi matematyky zasobamy indyvidualnykh zavdan [Formation of intellectual competence of future engineers in higher mathematics classes using individual assignments]. Materialy Naukovo-Metodychnoi Internet-Konferentsii «Problemy Vyshchoi Matematychnoi Osvity: Vyklyky Suchasnosti» (Vinnytsia, June 20–22, 2024) [Materials of the Scientific and Methodological Internet Conference "Problems of Higher Mathematics Education: Challenges of Modernity" (Vinnytsia, June 20–22, 2024)]. Р. 3–7. [in Ukrainian]. URL: https://conferences.vntu.edu.ua/index.php/pmovc/pmovc24/paper/view/21824.
Kuzmina, M. O. (2020). Fenomen rozvytku profesiinoi kompetentnosti sotsialnykh pratsivnykiv u doslidzhenniakh vitchyznianykh naukovtsiv [The phenomenon of professional competence development of social workers in the research of domestic scientists]. Naukovyi Visnyk Uzhhorodskoho Universytetu. Seriia: Pedahohika. Sotsialna Robota [Scientific Bulletin of Uzhhorod University. Series: Pedagogy. Social Work]. Вип. 2 (47). Р. 79–84. [in Ukrainian]. URL: https://eir.zp.edu.ua/server/api/core/bitstreams/a33b3ca5-eb69-42db-8e5e-01b0150aaabb/content.
Madi, H. (2024). Filosofiia kompetentnisnoho pidkhodu v osviti: perspektyvy [Philosophy of the competency-based approach in education: prospects]. Sotsialno-Politychnyi Zhurnal [Social-Political Journal]. № 1. Р. 212–218. [in Ukrainian]. DOI: https://doi.org/10.24195/spj1561-1264.2024.1.27
Trukhmanova, S. L., Ivanova, N. V., & Ratushniak, I. I. (2025). Neobkhidnist vyvchennia sotsiolohii yak bazovoi dystsypliny dlia studentiv medychnykh spetsialnostei [The necessity of studying sociology as a basic discipline for medical students]. Navchalno-Metodychna Konferentsiia «Modernizatsiia Osvitnikh Prohram Pidhotovky Zdobuvachiv Vyshchoi Osvity vidpovidno do Tendentsii Rozvytku Ukrainskoho i Svitovoho Rynkiv Pratsi» (Vinnytsia, February 26, 2025) [Educational and Methodological Conference "Modernization of Educational Programs for Training Higher Education Applicants in Accordance with the Trends of the Ukrainian and World Labor Markets" (Vinnytsia, February 26, 2025)]. Р. 276–277. [in Ukrainian]. URL: https://dspace.vnmu.edu.ua/123456789/8044.
Zhernovnikova, O., Nalyvaiko, O., & Chornous, N. (2017). Intellektualna kompetentnist: sut, komponenty, rivni sformovanosti [Intellectual competence: essence, components, levels of formation]. Zbirnyk Naukovykh Prats «Pedahohika ta Psykholohiia» [Collection of Scientific Papers "Pedagogy and Psychology"]. № 58. Р. 32–41. [in Ukrainian]. URL: http://journals.hnpu.edu.ua/index.php/pedagogy/article/view/185.