Просопографічний метод у створенні колективного портрету попечителів Одеського навчального округу кінця XIX – початку ХХ ст

  • Ірена Грєбцова Одеський національний університет імені І.І. Мечникова
Ключові слова: Одеський навчальний округ, піклувальники, розвиток освіти, просопографічний метод.

Анотація

У статті на матеріалах архівних джерел (формулярних списків, щорічних звітів
тощо) за допомогою просопографічного методу реконструйовано колективний портрет
попечителів Одеського навчального округу рубежу XIX-ХХ ст. Просопографічний метод,
що досліджує особу в усій сукупності її індивідуальних якостей та взаємостосунків з
оточенням, у великому методологічному арсеналі посідає особливе місце. Даний метод є
ефективною методикою вивчення історичного процесу через всебічний опис конкретних
професійних груп епохи, через аналіз їх кар'єрних стратегій. У ході дослідження були
встановлені загальні риси у біографіях і професіональній діяльності попечителів, виявлено
різноманіття моделей поведінки і службових практик цієї категорії державних
чиновників. У дослідженні колективного портрету попечителів Одеського навчального
округу зроблені основні узагальнення з питань про шлюб та сім'ю, їх соціальне
походження, місце проживання, освіту, рід діяльності, головні пріоритети, релігійні
уподобання, нагороди тощо. У період, що досліджується, в своїй практичній роботі все
попечителі намагалися виявити больові точки в розвитку освіти в регіоні, але
результати їх діяльності були різними. Колективна біографія дозволяє відновити
історичне тло, в рамках якого існувала група, визначити вплив на неї соціальних,
економічних, політичних, культурних та інших факторів, що обумовили певний образ дії і
спосіб існування групи.

Опубліковано
2021-01-31
Як цитувати
Грєбцова, І. (2021). Просопографічний метод у створенні колективного портрету попечителів Одеського навчального округу кінця XIX – початку ХХ ст. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету, (50), C. 37-46. вилучено із http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/273