http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/issue/feed Філологічні діалоги 2023-04-03T12:47:08+03:00 Градинар Ганна Іванівна nauka_idgu@ukr.net Open Journal Systems <p>«Філологічні діалоги» – науковий часопис Ізмаїльського державного гуманітарного університету видається з 2012 року.<br>Свідоцтво про державну реєстрацію друкованого засобу масової інформації серія КВ №22510-12410Р від 03.01.2017 р.</p> <p>Науковий збірник «Філологічні діалоги» публікує статті з актуальних проблем сучасної гуманітаристики, лінгвістики та літературознавства.<br>Збірник друкується за ухвалою Вченої ради Ізмаїльського державного гуманітарного університету.</p> http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/672 Святість мудрого життя в освітянських справах 2023-04-03T12:47:03+03:00 Ярослав Кічук nauka_idgu@ukr.net 2023-02-24T10:44:54+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/673 Олександр Андрійович Зарудняк у діалозі із сьогоденням 2023-04-03T12:47:03+03:00 Надія Кічук nauka_idgu@ukr.net 2023-02-24T10:46:35+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/674 Стежками біографії патріарха 2023-04-03T12:47:03+03:00 Алла Соколова nauka_idgu@ukr.net 2023-02-24T10:53:45+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/675 Синтаксичні засоби стилістики в новелах Григорія Косинки 2023-04-03T12:47:03+03:00 Олександр Зарудняк nauka_idgu@ukr.net 2023-02-24T10:54:28+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/676 Взаємозалежність влади і сексуальності в романі «Польові дослідження з українського сексу» Оксани Забужко 2023-04-03T12:47:03+03:00 Валерія Андрієнко nauka_idgu@ukr.net <p>У статті аналізується взаємозв’язок соціального концепту сексуальності й влади, через призму якої репрезентуються різні суспільні конструкти, зокрема, нормалізація, табуювання та стигматизація жіночої тілесності на прикладі роману «Польові дослідження з українського сексу» Оксани Забужко.</p> 2023-02-24T10:55:09+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/677 Художнє відображення світу людини в часи катастрофи у творах Миколи Матієва-Мельника і Катрі Гриневичевої 2023-04-03T12:47:03+03:00 Тетяна Бикова nauka_idgu@ukr.net <p>У статті проаналізовано прозові твори двох західноукраїнських письменників М. Матієва-Мельника і К. Гриневичевої з позиції філософсько-літературознавчої характеристики світу людини у часи катастрофи. Досліджувалися твори, у яких автори порушували проблему біженців та вимушених переселенців, яка є актуальною і для ХХІ ст. у часи російської агресії щодо України. Зроблено висновок про актуальність творів, художні особливості, охарактеризовано індивідуальний стиль двох авторів. Узагальнено, що у творах простежується тенденція зображення оптимістичного погляду на нові повоєнні перспективи життя вигнаних українців початку ХХ століття у разі повернення на рідну землю.</p> 2023-02-24T10:56:13+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/678 Електронні ресурси сучасних українських п’єс про війну: читаємо, ставимо, обговорюємо 2023-04-03T12:47:04+03:00 Олена Бондарева nauka_idgu@ukr.net <p>У статті проаналізовано віртуальні ресурси сучасної української драми, які накопичують та викладають у відкритий доступ драматургічні тексти про нову фазу російської агресії проти України, розпочату 24 лютого 2022 року (сайт Національного центру театрального мистецтва ім. Л. Курбаса, «Драматург», «UKRDRAMACHUB», «Parade-Fest», «Ukrainian Drama Translations») та створені на них сучасні драматургічні антології («На часі», «Неназвана війна», «Війна. WAR», «Війна. 24 лютого 2022», «Антологія 24», «Невишневий сад»). Наголошено на тому, що через таку драматургію українці доносять до світової спільноти біль цієї війни і героїзм українського народу, який позбавляється комплексу колоніальної жертви і відстоює цінності демократії, свободи та власної громадянської ідентичності.</p> 2023-02-24T10:59:47+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/679 Особливості метафоричного мислення Василя Герасим’юка 2023-04-03T12:47:04+03:00 Світлана Бородіца nauka_idgu@ukr.net <p>У статті осмислено жанрово-стильові й поетологічні ознаки поетичних творів Василя Герасим’юка, вміщених у збірках «Смереки», «Потоки», «Космацький узір», «Діти трепети», «Поет у повітрі», що дає можливість простежити еволюцію авторського стилю; обґрунтовано новаторство митця у формуванні власної художньої картини світу; розкрито її духовно-світоглядне та естетично-образне наповнення, заґрунтованість у національні міфологеми (мати, хата, рід, дерево, дитина, старець та ін.).</p> 2023-02-24T11:02:09+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/680 Екокритика у феміністичному дискурсі 2023-04-03T12:47:04+03:00 Юлія Вишницька, Ксенія Павленко nauka_idgu@ukr.net <p>У статті розглядаються витоки екокритики як течії в літературознавчому дискурсі, поняття екофемінізму як руху, що базується на феміністичних та енвайроменталістських засадах та причини його виникнення, зачіпається поняття ековуменізму як похідної від екофемінізму течії; демонструється зв’язок та різниця між цими явищами.</p> 2023-02-24T11:03:51+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/681 Історичні драми Бориса Грінченка : на межі трагічного і героїчного 2023-04-03T12:47:04+03:00 Алла Віннічук, Віктор Крупка nauka_idgu@ukr.net <p>У статті розглянуто категорію трагічного в історичних драмах «Степовий гість» та «Серед бурі» Бориса Грінченка. Особливу увагу зосереджено на змістові характеристики, зокрема проблемно-тематичні, образні параметри та пафос творів. Доведено, що категорія трагічного набуває тут особливого звучання завдяки протиставленню концептів національного/чужинського, героїзму/зради.</p> 2023-02-24T11:06:02+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/682 Листування Михайла Косача (Михайло Обачний): історико-літературні аспекти 2023-04-03T12:47:05+03:00 Інна Галак, Ірина Григоренко nauka_idgu@ukr.net <p>Михайла Петровича Косача (письменника і громадського діяча, вченого-фізика, старшого брата Лесі Українки та сина Олени Пчілки), зокрема його кореспонденції, вміщеної у виданні Інституту літератури імені Т. Г. Шевченка НАН України «Михайло Косач (Михайло Обачний). Твори. Переклади. Листи. Записи кобзарських дум» (2017 р., упорядниця Л. Мірошниченко).</p> 2023-02-24T11:08:28+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/683 Множинність естетичного ідеалу автора в соціогонічній поемі «Memento mori» Міхая Емінеску 2023-04-03T12:47:05+03:00 Олена Голованова nauka_idgu@ukr.net <p>У статті проаналізовано знаковий художній твір видатного румунського поета Міхая Емінеску в аспекті актуалізації теми кристалізації людської історії. Основну увагу зосереджено на виявленні й характеристиці множинності естетичного ідеалу, що втілюється автором через художню реалізацію вічних опозицій ідеального і реального буття. Виявлено ідейно-смислові акценти й жанрові ознаки соціогонічної поеми «Memento mori».</p> 2023-02-24T11:11:27+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/684 Архітектоніка й авторський задум: до діалогу Тараса Мельничука з Лесею Українкою, дисидентська поезія і fin de sicle 2023-04-03T12:47:05+03:00 Ірина Зелененька, Вікторія Ткаченко nauka_idgu@ukr.net <p>У науковій розвідці йдеться про особливості архітектоніки та сюжетотворення поезії Тараса Мельничука, одного з найвідоміших українських дисидентів, в’язнів сумління, як вони себе називали. Поезія гуцула Тараса Мельничука балансує на межі модернізму й постмодернізму, вона насичена цікавими версифікаціями на межі стихійності й конструктивності, де за конструктивністю стоїть прагматичний підхід до архітектоніки – а саме, використання в якості епіграфів віршів Лесі Українки, Горація, біблеїзмів, паремій. Особливо ця властивість модерної, екзистенційної поезії Тараса Мельничука є помітною у збірці «Чага», де переважають поеми, триптихи, диптихи й цикли. Виділяємо в цьому контексті цикл із вісімнадцяти віршів «Леся», написаний на пошану Лесі Українки, а також поеми «Осанна» та «Калинові ключі». Меншою мірою це стосується найвідомішої збірки віршів Тараса Мельничука із домінуючими неримованими версифікаціями – «Князь роси», за яку поет отримав Шевченківську премію.</p> 2023-02-24T11:13:46+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/709 Вчення про частини мови як розділ парадигмології: лінгводидактичний аспект 2023-04-03T12:47:05+03:00 Андрій Колесников nauka_idgu@ukr.net <p>У статті розглянуто вчення про частини мови, зокрема проблеми, що ускладнюють завдання чіткої і несуперечливої їхньої класифікації в сучасній лінгвістиці, а також інші повʼязані з ними морфологічні класи. Автор наголошує, що в ієрархії критеріїв розрізнення частин мови мають бути враховані й ознаки, що не лише диференціюють частини мови між собою, а й відрізняють їх від інших розрядів.</p> 2023-02-24T11:25:13+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/685 Проза Володимира Малика про реальність 30-х рр. ХХ ст. в Україні: особливості художньої трансформації 2023-04-03T12:47:05+03:00 Тетяна Конончук nauka_idgu@ukr.net <p>У статті йдеться про екзистенційне осмислення реальності у прозі Володимира Малика (1921–1998). Головну увагу зосереджено на оповіданні «Маня», в якому розповідається про події 1932–1933 років в Україні, наголошується на прагненні автора закодовано подати життєві реалії голодних літ в інших творах.</p> 2023-02-24T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/686 «Казка про калинову сопілку» О. Забужко в інтертекстуальних зв’язках 2023-04-03T12:47:05+03:00 Іванна Олійник nauka_idgu@ukr.net <p>У статті розглянуто інтертекстуальний потенціал «Казки про калинову сопілку» О.Забужко. Предметом дослідження стали казковий сюжет, біблійні мотиви та образи з урахуванням жанрових особливостей твору. Для з’ясування міжтекстових зв’язків було застосовано інтертекстуальний підхід, що дозволив визначити численні міжтекстові проєкції. Встановлено, що експліцитна інтертекстуальність була загальнокомпозиційним способом побудови нового тексту, ознакою, що підтверджувала, з одного боку, авторську ерудицію, а з іншого – самобутність художнього осмислення прототекстів.</p> 2023-02-24T11:37:12+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/687 Сергій Жадан як знакова постать у сучасному літературному процесі 2023-04-03T12:47:05+03:00 Ніна Осьмак, Олександра Бикова nauka_idgu@ukr.net <p>У науковій статті зроблено критичний огляд праць, присвячених вивченню творчості С. Жадана. Доведено тезу про оригінальність його поезії, що підкреслюють порушені проблеми сучасного життя від зображення побутових речей до глобальних високих морально-етичних та духовних якостей та понять. Зроблено висновок, що С. Жаданові властиве відчуття навколишнього світу, розуміння подій і процесів, в середині яких відбувається рух життя, водночас письменник сприймає все і переломлює крізь призму власного буття і розуміння світу. Серед основних рис творчості названо епатажність, що презентує свободу думки і сприяє розкриттю нового явища у культурному середовищі.</p> 2023-02-24T11:37:57+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/688 Українська ідея у трактуванні Бориса Грінченка 2023-04-03T12:47:06+03:00 Ярослав Поліщук nauka_idgu@ukr.net <p>У статті окреслюється значення культурницької діяльності видатного письменника, видавця та науковця кінця ХІХ та початку ХХ ст. Бориса Грінченка. Вказано на основні заслуги Бориса Грінченка на ниві національно-культурного відродження українців, на новаторство та ефективність його самовідданої праці. Наведено враження та оцінки його постаті визначних сучасників.</p> 2023-02-24T11:38:33+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/689 Мемуарний портрет власного «Я» Ірини Жиленко (на матеріалі книги спогадів «Homo feriens») 2023-04-03T12:47:06+03:00 Ганна Радько nauka_idgu@ukr.net <p>На матеріалі книги спогадів Ірини Жиленко «Homo feriens» («Людина святкуюча») (К.: Смолоскип, 2011) авторка статті окреслила й послідовно розглянула сім основних, на її думку, складників «духовного українства» мисткині, а саме: спілкування з бабусею як&nbsp; представницею інтелігентного від природи українського селянства; українську народну пісню; поезію Тараса Шевченка;&nbsp; у цілому літературу, музику, живопис; рідний Дім; вплив письменника і чоловіка Володимира Дрозда; спілкування з друзями-шістдесятниками.</p> 2023-02-24T11:39:36+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/690 Інтертекстуальні маркери біографічного дискурсу лірики Ірини Калинець 2023-04-03T12:47:06+03:00 Галина Райбедюк nauka_idgu@ukr.net <p>У статті виявляються внутрішньотекстові та міжтекстуальні зв’язки в ліричному наративі Ірини Калинець як фактологічні чинники її біографії. Основну увагу закцентовано на характеристиці заголовків і віршових присвят (П. Айрикяну, П. Рубану, В. Стусу, В. Чорноволу, С. Шабатурі та ін.), що виступають засобом включення художніх творів поетки-дисидентки в силове поле комунікації і є структуротвірним компонентом особистого життєтексту та суспільно-політичного й культурно-громадського контексту доби.</p> 2023-02-24T11:40:20+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/691 Епістолярій шістдесятників як формат літературно-критичного мислення в умовах загроженої культури 2023-04-03T12:47:06+03:00 Олег Рарицький nauka_idgu@ukr.net <p>У статті серед розмаїття жанрів художньо-документальної прози шістдесятників епістолярій розглядається як явище, що найвиразніше репрезентує літературно-критичну діяльність покоління в умовах загроженої культури. Листи представників цієї письменницької генерації вважаються одним із джерел історії літературної критики. У дослідженні засвідчено професійну здатність шістдесятників формувати незалежну оцінку творчості визнаних або ж проскрибованих офіційною наукою літераторів, навіть якщо вона явно розходилася із загальноприйнятою.</p> 2023-02-24T12:10:04+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/692 Образ української жінки в Османській державі (на матеріалі роману «Роксолана» Павла Загребельного) 2023-04-03T12:47:06+03:00 Людмила Рева-Лєвшакова nauka_idgu@ukr.net <p>У науковій статті порушено проблему неоднозначності сприйняття образу українки, яка увійшла в історію Османської імперії як велика й впливова державниця Хюррем Султан. Матеріалом дослідження став роман «Роксолана» Павла Загребельного, окремі історичні джерела, а також ґрунтовна праця одеського літературознавця Василя Фащенка. До інтерпретації залучено суперечливі міфи про найвідомішу в історії полонянку, спроектовано їх на текст роману та коментарі письменника. При цьому оцінні характеристики образу Роксолани та широко представлених у творі біографічних і національно-культурних реалій доби супроводжуються особистою позицією авторки статті.</p> 2023-02-24T00:00:00+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/693 Моделювання текстового масиву саможиттєписної прози Пантелеймона Куліша 2023-04-03T12:47:06+03:00 Катерина Риженко nauka_idgu@ukr.net <p>У статті проаналізовано автобіографічний дискурс художньої прози Пантелеймона Куліша, досліджено способи текстової організації та наративні моделі самооб’єктивації авторського «Я» в белетризованій автобіографії та автобіографічній белетристиці письменника, виявлено рівень активності оповідача як організуючого центру тексту, його «присутність», ступені та засоби вияву. Особливу увагу зосереджено на характеристиці специфіки мовлення оповідача у творах автобіографічних жанрів П. Куліша.</p> 2023-02-24T11:43:27+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/695 Українська діалектологія як навчальна дисципліна: традиції і новаторство 2023-04-03T12:47:06+03:00 Людмила Рябець nauka_idgu@ukr.net <p>Стаття присвячена проблемі викладання курсу української діалектології у закладах вищої освіти. Наголошено на важливості знань із цієї дисципліни як базової для підготовки майбутніх філологів, викладачів мови. Описано джерела, які допоможуть опанувати курс української діалектології. Проаналізовано сучасні методи роботи зі студентами завдяки появі нових методик фіксації та представлення діалектного мовлення.</p> 2023-02-24T11:44:28+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/696 Жанр поеми-симфонії у творчості Івана Драча 2023-04-03T12:47:06+03:00 Тетяна Скуратко nauka_idgu@ukr.net <p>У статті зосереджено увагу на симфонічності мислення Івана Драча, з’ясовано типологічну специфіку жанрової природи поем-симфоній автора, їх значення в літературному процесі новітньої доби. Поетична драматургія І. Драча розглядається в контексті розвитку української поезії ХХ століття.</p> 2023-02-24T11:45:13+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/697 Образ рідного краю в мовосвіті поета-дисидента Тараса Мельничука 2023-04-03T12:47:06+03:00 Зара Тищенко nauka_idgu@ukr.net <p>У статті здійснено семантичний аналіз образної системи поетичних текстів Тараса Мельничука з погляду етнокультурного, етноландшафтного та інтрасоматичного вимірів. Доведено, що художні образи мовотворчості митця полісемантичні, мають глибокий смисловий підтекст і закорінені в традицію національної культури. Домінантними в мовній картині світу поета виступають віталістичні образи рідного краю, репрезентовані в тексті через символеми го́ри, Карпати, сад, сонце, бджола, хата. Самобутність авторського мовомислення виражає багатство кольороепітетів, фольклоризмів та емоційно маркованих іменників, що надають контексту особливого емоційно-психологічного навантаження.</p> 2023-02-24T11:45:56+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/698 Риторичні питання як стилістичні маркери експресивності (на матеріалі поезій Дмитра Павличка) 2023-04-03T12:47:07+03:00 Лариса Топчий nauka_idgu@ukr.net <p>У статті аналізуються функціонально-стилістичні властивості риторично-питальних синтаксем на матеріалі ранніх поезій Д. Павличка. Особлива увага зосереджена на способах і прийомах використання цих фігур у монологічному мовленні поета. Визначається їх специфіка у ракурсі мовного світобачення автора. Доводиться, що названі структури як синтаксичні експресеми є однією з характерних ознак індивідуального стилю мовлення Д. Павличка.</p> 2023-02-24T11:46:43+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/699 Типові помилки в українському мовленні майбутніх фахівців морської галузі в полілінгвальному ареалі 2023-04-03T12:47:07+03:00 Людмила Турлак nauka_idgu@ukr.net <p>У статті проаналізовано найтиповіші помилки в українському мовленні майбутніх фахівців морської галузі, що виникають в умовах білінгвізму. Представлений матеріал побудовано на основі теоретичних напрацювань провідних українських лінгвістів із проблематики інтерференції та власних спостережень авторки над мовленням здобувачів ОС «бакалавр» спеціальності «Морський та внутрішній водний транспорт» Дунайського інституту Національного університету «Одеська морська академія».</p> 2023-02-24T11:47:31+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/700 Громадянська ідентичність учнів як базовий компонент нової філософії освіти 2023-04-03T12:47:07+03:00 Лариса Удовиченко nauka_idgu@ukr.net <p>Стаття присвячена аналізу проблеми формування в учнів засобами української літератури глибоко усвідомленого самосприйняття як громадян України. Ми висвітлюємо іманентні характеристики громадянської ідентичності та основні шляхи формування ціннісно-смислової сфери особистості для досягнення цієї мети на уроках української літератури.</p> 2023-02-24T12:01:06+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/701 Знакове інтерв’ю в «живій історії» патріарха університету 2023-04-03T12:47:07+03:00 Лілія Циганенко nauka_idgu@ukr.net <p>На основі інтерв’ю з О. А. Зарудняком – патріархом Ізмаїльського державного гуманітарного університету, першим деканом педагогічного факультету – робимо начерки до його унікальної біографії як педагога, науковця, викладача. Залучаємо до нашого дослідження документальні свідчення та примітні факти з життя Олександра Андрійовича та історії університету. Акцентуємо увагу на високі моральні якості його унікальної особистості.</p> 2023-02-24T12:01:32+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/702 Анімалістична фразеологія української та болгарської мов 2023-04-03T12:47:07+03:00 Ірина Циганок, Катерина Кисельова nauka_idgu@ukr.net <p>У статті здійснено зіставний аналіз анімалістичних фразеологічних одиниць в українській та болгарській мовах. Ці фраземи розглядаються як засіб вияву національно-культурної семантики кожної з мов. У ході аналізу значень фаунонімів в українській та болгарській фразеології виявлено переважно негативні значення (боягузтво, неохайність, лінь, злість, підступність, млявість, заздрісність, пихатість, бідність, невихованість), рідше – позитивні (сміливість, досвідченість, уважність). Фразеології зіставлюваних мов притаманна синонімія та варіативність, найбільшою мірою це стосується українських фразем.</p> 2023-02-24T12:02:16+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/703 Кроскультурний модус інтелектуального дискурсу Григорія Сковороди 2023-04-03T12:47:07+03:00 Тетяна Шевчук nauka_idgu@ukr.net <p>У статті розглянуто універсум світоглядних орієнтирів Григорія Сковороди. Доведено, що кроскультурний модус інтелектуального дискурсу мислителя органічно поєднує схоластичний культурно-філософський інструментарій; богошукальні мотиви з проєкціями на типологічну подібність з містичними та сектантськими ідеями XVIII ст.; традиційні барокові художні форми, увиразнені у жанрових панегіричних модифікаціях та стилістичних прийомах; просвітительський гуманізм, моралізаторство та ідеї (само)виховання; фольклорні мотиви та увага до внутрішнього світу особистості, що становлять підґрунтя преромантичного художнього світовідчуття.</p> 2023-02-24T12:02:58+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/704 Мовознавча праця про лемківську пісню [Паньо С., Вакарюк С., Лісняк Н. Мовосвіт лемківської пісні] 2023-04-03T12:47:07+03:00 Леся Вашків nauka_idgu@ukr.net 2023-02-24T12:03:35+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/705 Новаторське дослідження в царині чендеєзнавства [Жаркова Р. «Бачу її нині…»: жіночі образи у малій прозі Івана Чендея] 2023-04-03T12:47:08+03:00 Сидір Кіраль nauka_idgu@ukr.net 2023-02-24T12:04:10+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/706 Урок позакласного читання «Чи кожна людина вміє літати?» (за романом «Матусин оберіг» Світлани Талан) 2023-04-03T12:47:08+03:00 Людмила Войтюк nauka_idgu@ukr.net <p>Запропонована авторкою модель уроку позакласного читання з української літератури – взірець методичної технології особистісно зорієнтованого навчання (ОЗОН). Представлені структура та зміст уроку, прийоми і методи роботи з художнім текстом спрямовані на становлення суб’єктності учнів-читачів, формування їхнього гуманістичного світогляду, становлення духовного світу, виховання високих почуттів у процесі прочитання роману «Матусин оберіг» сучасної української письменниці-волонтерки Світлани Талан.</p> 2023-02-24T12:04:48+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/707 Вивчення творчості Емми Андієвської: екзистенційні проблеми 2023-04-03T12:47:08+03:00 Руслана Мельникова nauka_idgu@ukr.net <p>У статті розглядаються особливості вивчення творчості Емми Андієвської у 6 класі в аспекті тих екзистенційних проблем, яких авторка торкається у своїх казках-притчах. Пропонуються інноваційні методи навчання, які здатні полегшити сприйняття змісту творів поетеси шестикласниками та суттєво підвищити зацікавленість учнів уроками української літератури назагал.</p> 2023-02-24T12:05:30+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/fildialohy/article/view/708 Творчий підхід учителя до викладання української літератури в закладах загальної середньої освіти: проєкт українського культурного фонду «Українська література в коміксах» 2023-04-03T12:47:08+03:00 Ольга Ходацька nauka_idgu@ukr.net <p>У статті розглядається суть майстерності вчителя-філолога в новій українській школі, його творчого підходу до викладання української літератури в умовах змішаної форми навчання – онлайн і офлайн. У цьому контексті презентується авторський проєкт «Українська література в коміксах», що створює умови для творчої самореалізації здобувачів освіти, підвищує мотивацію до навчання і сприяє розвитку інтелектуальних здібностей, культури мовлення, активізує візуалізацію сприйняття матеріалу, формує навички пошуково-дослідницького характеру, інтересу учнівської молоді і до сучасної української літератури, й до віковічних творчих надбань, поширення української літератури і культури за кордоном.</p> 2023-02-24T12:06:06+02:00 Авторське право (c) 2023 Філологічні діалоги