Візуалізація на уроках української мови та літератури
Анотація
Стаття присвячена актуальній проблемі візуалізації навчального матеріалу на уроках української мови та літератури. Доводиться, що провідним у навчанні української мови та літератури в закладах загальної середньої освіти є технологічний підхід. Обґрунтовуються причини пошуку нових способів подання інформації у стислому, компактному, але одночасно цікавому та привабливому вигляді, щоб мотивувати дітей до пізнання, активізувати їх навчальну та пошукову діяльність. Зазначено роль засобів навчання на уроках української мови та літератури, обґрунтовано значущість їх правильного комплексного відбору залежно від навчально-виховних завдань, матеріалу, який вивчається на уроці, ступеня володіння ним учнями. З’ясовано поняття засобів навчання, класифікацію, в основу якої покладено спосіб впливу технічних засобів на учнів. На цій підставі виділяємо візуальні (кодоскоп, діапозитиви, електронні посібники, підручники, словники); аудитивні (магнітофонні записи мовленнєвих висловлювань: монологів, діалогів, полілогів), платівки, радіо, телефон, фонограма; аудіовізуальні (комп’ютер, Інтернет, мультимедійні проєктори, діафільми, відеофільми, відеофрагменти, мультфільми). У статті підкреслюються причини, що зумовлюють потребу в розгляді засобів навчання української мови та літератури. Зазначається, що на сучасному етапі переважають візуальні й аудіовізуальні, які сприяють успішному вивченню і засвоєнню матеріалу, активізації пізнавальної діяльності, розвиткові цифрової компетентності. Окреме місце посідає дидактичний матеріал: картки із завданнями, флеш-картки, картки-розмальовки. У статті сформульовано вимоги, які ставляться до дидактичного матеріалу: забезпечувати всі принципи навчання, виховні й пізнавальні завдання шкільного курсу мови; бути бездоганними стосовно норм літературної мови, лексичного багатства та різноманітності форм; мати в своїй основі зв’язний текст. Під час роботи з картками школярі не тільки перевіряють рівень засвоєння знань з теми, але й запам’ятовують навчальний матеріал, виробляють навички самоконтролю. Наводяться приклади сучасних візуалізацій: мультимедіа презентації, QR-коди, таймлайн, хмари тегів, ментальні карти, кроссенс, буктрейлер, які суттєво підвищують зацікавленість учнів уроками української мови та літератури, сприяють покращенню знань із цих предметів.