Образи війни: віршовий репортаж (ронделі Віктора Гриценка)
Анотація
Новітня українська поезія не оминає тематику війни. Кожен автор – і фронтовик, і той, що перебуває в умовному тилу, – шукає не тільки відповідні образи,щоб передати побачене / відчуте / пережите. Він добирає міру співвідношення між фактом і його емоційним проживанням, документалізмом і художністю, життєвою правдою та естетизацією / романтизацією. Також поети обирають відповідну віршову форму та жанр оповіді. Найчастіше йдеться про різновиди тонічного вірша, насамперед – верлібру. Однак не уникають автори і класичної силабо-тоніки. Стаття присвячена дослідженню образів сучасної російсько-української війни в поезії Віктора Гриценка, зокрема в його ронделях. Сам поет визначає жанр своїх творів як репортаж. Тут постає проблема співвідношення художнього (суб’єктивного) і документального (об’єктивного). Вірш бере на себе функцію его-документа, де особистий досвід частково втілює загальний досвід. Жанрово-змістовим параметром ронделів В. Гриценка є настанова на документалістику. Натомість формальність є орієнтиром на високу художність, адже рондель – форма канонізованих строф, досить поширена у світовій та українській поезії. Зважаючи на етимологію його назви (з франц. «круглий»), важить зрозуміти, яким чином автор повертається до поетичного образу, посилюючи смисловий потенціал і фіксуючи увагу читача на важливих моментах поетичного репортажу. Війна Віктора Гриценка – це час втрат, тиші, повнота страждань, час смерті і пам’яті. Остання має не лише індивідуально-емоційний, а й колективний вимір (літературні, міфологічні та інші ремінісценції). Літературні алюзії – у творчості А. Головка, Г. Тютюнника, Г. Чубая. Міфологічними алюзіями є такі: пенати, Пегас, муки Тантала, сирени. Далі йдуть фольклорні алюзії: золота підкова, вода із семи криниць. Фольклорно-біблійний – образ змія. Іпостасі війни, які виділяю в ронделях В. Гриценка, можна звести до шести різновидів: доба вдів, час загального мовчання, час суду, Хресна дорога, поєднання несумісного, рана. Важливо дослідити, які образи формують емоційне поле поезії В. Гриценка про війну, як виникає своєрідний «ритм образу», що ґрунтується на формальній структурі коловороту.